Про проект

Ігор Сікорський: від да Вінчі до "Містера Гелікоптера"

23 жовтня 2017 14:34 - http://1576.com.ua/

Цього дня 45 років тому помер Ігор Сікорський, творець першого чотиримоторного літака "Руський витязь" (1913) та першого літака-амфібії, який перелетів через океан та серійного вертольоту одногвинтової схеми (1942),Ігор Сікорський

https://uk.wikipedia.org

 

Ігор Сікорський родом з київської родини лікарів. Перші свої вертольоти він конструював у дворі власного будинку по вулиці Ярославів вал 15б.

у дворі маєтку Сікорськихhttps://uk.wikipedia.org

Зараз маєток родини Сікорських – суцільна руїна, яка після кількох судових рішень була передана в оренду Міжнародному благодійному фонду "Музей історії повітроплавання і авіації ім. Сікорського".


Нещодавно американські меценати домовлялись про сприяння українським активістам у відновленні пам’ятки, але поки-що єдине, що нагадує про Ігоря Сікорського, це "Музей в Арці" маєтку.


Починався життєвий шлях Ігоря Сікорського із захоплення розробками Леонардо да Вінчі. У книзі, яку читала Ігорю мати, були зображення літальних апаратів, які нагадували птахів. Але один з них не мав крил. Замість них на даху машини знаходився гігантський гвинт. Та ця машина не могла злетіти: у конструкції Леонардо була помилка.


справа знизу - прототип гелікоптера Сікорського у кресленнях да Вінчіhttps://ingaeronautica.wordpress.com/

 

Сікорський створив сотні літаків перш ніж повернувся до втілення ідеї да Вінчі. Але все ж таки, 14 вересня 1939 року його вертоліт, що мав одногвинтову схему з автоматом перекосу і хвостовим рульовим гвинтом піднявся у повітря. Авіаконструктор  першим доповнив горизонтальний гвинт вертольота меншим за розміром хвостовим гвинтом, який забезпечував стійкість у польоті.

В даний час ця схема стала класичною, по ній збудовано понад 90% вертольотів усього світу, але тоді більшість авіаконструкторів вважала її безперспективною.

wikipedia.org

Для того щоб здійснити цю мрію Ігор Сікорський пройшов довгий шлях.

Якось, щоб умовити держкерівництво виділити кошти на авіабудування Сікорський встановив світовий рекорд – піднявся літаком на 2000 метрів з п’ятьма людьми на борту. І аби довести безпечність та витривалість власних авіа-розробок Ігор Сікорський у червні 1914 року здійснив наддалекий переліт за маршрутом Петербург–Київ–Петербург.

Політ Руського витязя 1913 р https://uk.wikipedia.org

 

В 20-ті роки ХХ століття для геніїв в СРСР було два варіанти: еміграція або тюрма.

Сікорський, якого вже почали переслідувати через монархічні погляди його батька, вибрав шлях еміграції. Але на чужині конструктору довелося все починати спочатку.

На перших порах, він влаштувався викладачем математики в одну із вечірніх шкіл для російських емігрантів у Нью-Йорку.

Згодом, в березні 1923 року його ентузіазм надихнув невеличку групу співвітчизників створити компанію з будівництва літаків Sikorsky Aeroengineering Corporation.

Виробничі площі новостворена компанія винаймала у птахоферми в Лонг-Айленді. Джерелом багатьох деталей і матеріалів ставало автомобільне звалище. Але для будівництва навіть першого літака грошей катастрофічно не вистачало.

www.chytomo.com

 

І тут Сікорському допомогла музика. Відвідавши концерт Рахманінова і розповівши про свої труднощі, авіаконструктор отримав від музиканта п’ять тисяч доларів, які пізніше повернув Рахманінову з відсотками.

З цього часу почався стрімкий успіх Sikorsky Aeroengineering Corporation.

Після війни у США розпочався справжній вертолітний бум. І фірма Сікорського стає визнаним лідером не лише американського, а й світового ринку. За це американці називали Ігоря «містер Гелікоптер».

https://uk.wikipedia.org

Два з його вертольотів навіть потрапили на батьківщину конструктора, на відміну від Ігоря, який більше ніколи не бачив України.

У 1959 році президент США Ейзенхауер подарував лідеру Радянського Союзу Микиті Хрущову два вертольоти виробництва Сікорського. Коли вони були доставлені в СРСР, у Москві вирішили, що негоже радянському лідеру користуватися американськими машинами. Їх відправили у відповідні конструкторські бюро. І незабаром з’явився радянський вертоліт Мі-4.

Показовим в роботі винахідника є те, що Ігор завжди самостійно випробовував свої машини.

За штурвал сідав у сорочці з краваткою і в капелюсі - "Федорі".

В піонерські часи авіабудування випробовування нових моделей було дуже небезпечним, бо літак міг розбитися, наприклад, під час потрапляння в двигун комахи.

Однак Сікорському щастило – він залишався цілий і неушкоджений. Навіть капелюх ні разу не постраждав. Так за "Федорою" закріпилася слава талісмана. Капелюх зберігається у кабінеті-музеї Сікорського в США.

Пілоти, які вперше збираються сісти за штурвал, приходять в музей, щоб доторкнутися до нього на удачу. Аналогічна традиція існує у альма-матер конструктора – Київському Політехнічному інституті. Перед іспитами студенти приходять доторкнутися до капелюха на пам’ятнику Сікорському, щоб успішно здати сесію.

Пам’ятник на території КПІhttps://uk.wikipedia.org

Ігор Сікорський відомий на батьківщині як авіа-винахідник, на честь нього названа провідна нагорода у галузі вертольотобудування – "Igor I. Sikorsky Human Powered Helicopter Competition".

Але до 80-х років його ім’я замовчувалося через "білоемігранство" і мало хто знає, що Сікорський був також глибоким мислитилем та філософом. Його перу, наприклад, належить аналіз найвідомішої християнської молитви «Отче наш».

Шлях Ігоря Сікорського від захоплення розробками Леонардо да Вінчі до статусу "Містера Гелікоптера" був би не можливий без віри у себе та прямуванням за своєю мрією.

Це і підтверджують його слова, зображені у "Музеї в Арці" колишнього маєтку Сікорських.



Фото - 1576.com.ua