Про проект

Стругацький би лайкнув: топ фільмів-антиутопій 21 століття

15 квітня 2016 08:05 - 1576.com.ua – Настя Аболєшева

83 роки тому народився класик наукової та соціальної фантастики, радянський письменник – Борис Стругацький. Аркадій та Борис росли в сім'ї вихідців із України, перекладали з японської та англійської, писали сценарії, а також створили відомі літературні шедеври: "Пікнік на узбіччі", "Важко бути богом", "Понеділок починається в суботу", "Населений острів", "За мільярд років до кінця світу", та ін. Популярні фільми-катастрофи останні кілька років трансформувалися в постапокаліптичні фільми про виживання у авторитарному соціумі майбутнього. Причин любові публіки до фільмів такого жанру багато: підсвідоме прагнення анархічного бунту чи революцій, бажання зміни політичного вектору суспільства, катастрофічна бездіяльність у відчутті наближення кінця світу, приємність асоціювання себе з маргінальним героєм-бунтарем, який відчайдушно бореться із вселенською несправедливістю та утвердження й консолідація усякої "інакшості".

 

Аркадій та Борис Стругацькі.


Усім нам відомі такі популярні кінематографічні антиутопії, як "Голодні ігри", "Дивергент" та франшиза "Мед Макса" Джорджа Міллера. Гідною "класикою" жанру можемо вважати "Еквілібріум", "В — значить Вендетта" та роботи брата-сестри Вачовських. Тому в пам'ять про Бориса Стругацького 1576 підготував список із маловідомих або недооцінених кіно-антиутопій 21 століття.

Крізь сніг (Snowpiercer), 2013. Пон Чжун Хо.

У 2014 році науковий експеримент з протидії глобальному потеплінню викликає льодовиковий період, який вбиває майже все живе на Землі. Єдині, хто залишився живими — це жителі величезного поїзда, оснащеного вічним двигуном, що рухається по навколосвітній залізничній дорозі. Встановлюється класова система поділу людей, з елітою, яка живе у передній частині потяга і бідними, які виживають у хвості.

 

Острів (The Island), 2005. Майкл Бей.

2019 рік. Після катастрофи земляни, які вижили, живуть в ізольованому поселенні посеред моря, яке жорстко контролюється ззовні. Головному герою пощастило виграти у лотерею і його відправляють на єдине незабруднене місце на землі - Острів.



Сурогати (Surrogates), 2009. Джонатан Мостоу.

2057 рік —  люди сидять вдома ізольовано, вважаючи за краще виходити в світ лише через віртуальну реальність, підключаючись до роботів. Сурогати — ідеальні машинні копії своїх господарів, які не знають болю, втоми, не старіють і їх легко замінити у випадку ушкодження.

 

Священник (Priest), 2011. Скот Стюарт та Воїни світла (Daybreakers), 2009. Майкл, Пітер Спіріг.

Обидві стрічки оповідають про вампірське майбутнє людства.
У "Священнику" владу бере в руки церква і створює орден, який бореться зі злом. А у "Воїнах світла" епідемія перетворює більшість людей на вампірів і людська кров стає найціннішим ресурсом.

 

 

Різники (Repo Men), 2009. Мігель Сапочнік

Трансплантація штучних органів стає реальністю, але через високу ціну суспільство переважно купує їх у кредит. Але якщо клієнт просрочує виплату за ним приходять Різники.

 

Чорне дзеркало (Black Mirror), серіал, 2011. Чарлі Брукер.

Людство живе у віртуальному світі: купує для своїх аватарів віртуальний одяг, їжу, призи та шоу-програми за бали зароблені на крутінні педалей велотренажеру, який водночас є динамо-машиною для забезпечення суспільства електроенергією. Після роботи кожен проводить час в ізольований боксах, замість стін у яких — екрани телевізорів. Хочеш вимкнути рекламу —  плати, хочеш поміняти канал — плати, хочеш почистити зуби — плати. У головного героя день одноманітний та урегульований, поки він не зустрічає дівчину.

Мішень, 2011. Олександр Зельдович.

2020 рік, Росія нарешті стає процвітаючою країною :) Головним героям нудно від їх благополучного життя, і вони відправляються в гори Алтаю, де ніби-то що знаходиться астрофізичний комплекс, всередині якого можна повернути собі молодість.

 

Посвячений (The Giver), 2014. Філіп Нойс.

Світ майбутнього без воїн, злочинності, дискримінації і хвороб. Люди позбулися не лише вічних проблем, а й вічних цінностей та задоволень, емоцій, а заодно і любові. У кожного члена суспільства є спеціально відведена йому роль. Це просунута цивілізація, у якій люди не пам'ятають свого минулого, не витрачають час на мистецтво та вибирають кар'єру за жеребом.

 

Час (In time), 2011. Ендрю Нікол.

Світ майбутнього вивів ген, який після 25 років зупиняє старіння, але заради профілактики перенаселенння час став валютою і платою, найціннішим ресурсом на Землі. Тепер люди працюють не заради грошей чи здоров'я, а щоб продовжити хвилини дорогоцінного життя.

 

Геймер (Gamer), 2009. Марк Невелдайн, Брайан Тейлор.

У високотехнологічному майбутньому тюремників-смертників карають новим популярним методом. Їх примушують зіграти в змодельованому реаліті-шоу і пройти гру на виживання. В тебе є лише два шляхи — померти чи вбити усіх та отримати свободу.

 

Клопітливий чоловік (Den brysomme mannen), 2006. Йенс Лієн.

Головний герой випадково потрапляє в ідеальний світ, де на нього чекає високооплачувана легка робота, красиві жінки, які ніколи не відмовляють та не влаштовують сцен чи істерик, гарна погода, привітливі люди та жодних труднощів. Так і триває ідилічне життя, доки одного разу колега героя не здійснює суїцид.

 

Особлива думка (Minority Report), 2002. Стівен Спілберг.

2054 рік. Люди навчились прогнозувати вбивства та злочини ще до їх скоєння. Та одного разу машина превентивного виявлення злочинців вказує на головного героя, капітана поліції, який керує відділом профілактики криміналу.


Метропія (Metropia), анімаціонний фільм, 2009. Тарік Салех.


2024 рік, природні ресурси вичерпані, всі міста в Євросоюзі з'єднані сіткою метро, будь-який інший транспорт заборонений, а на вулиці не перестає дощити. Уряд зомбує людей через телевізор. Раптом головний герой, який ще єдиний їздить на роботу велосипедом починає чути дивні голоси всередині своєї голови.