Про проект
В Дружковке открыли выставку, посвященную Василию Стусу Донецкий краеведческий музей может стать «музеем без стен» Первое арт-кафе в Доброполье В Костянтинівці працює виставка присвячена Василю Стусу Как модернизирують библиотеки Мариуполя Костянтинівка: Update міста Тичина і Жадан в одній виставі Как живет еврейская община Мариуполя Как меняеться Покровск Донецькі бійці УПА Квадрокоптери для музеїв Донбасу Як німецький театр розповідає про долі переселенців Як колядує Донбас Олена Стяжкіна про Донбас, мовне питання та сучасну Україну В Северодонецке открылся интерактивный музей, рассказывающий об успешных социальных проектах «Музей открыт на ремонт» — проект обновления музеев Славянска и Лисичанска: первые результаты У Сєвєродонецьку відкрилася фотовиставка про історію міст Донбасу Музей Луганска: создать, чтобы не забыть Нова збірка поетів з Донбасу Дмитро Стус про музеї на Донбасі, декомунізацію та сучасні культурні тенденції В Киеве откроется выставка донецкого художника, вдохновляемого Кастанедой Чим живе культурний Сєвєродонецьк Сергей Жадан в Дружковке Победы побеждённых Як шовковиця врятувала Слов'янськ Культура против войны Румунський арт-табір для дітей із зони АТО Маріуполь і «10 секунд», що його змінили Маріупольський портрет Стіва Джобса Шахтерские истории из Донбасса и Львовщины - что общего? Віртуальний музей Луганська The New Yorker о Жадане: неофициальный бард Донбасса, где все рушится Як оновлюється Словянський краєзнавчий музей Алевтина Кахидзе и "Профилактика оккупации" "Druzhkivka URBAN map" – нова форма спілкування з містянами Мурал-бум у Краматорську Мій Шевченко - Мій Світ: Валерія Таранова Druzhkivka Urban Fest 2016 Druzhkivka Urban Fest 2016: итоги и перспективы Арт-інсталяція "Городяни, які змогли" Майстер-клас з культури мови та Арт-лекції "Життя Василя Стуса як акт творчості" Перша Східноукраїнська книжкова толока Анна Бондаренко: Как в провинциальной библиотеке сделать HUB Заместителя посла королевства Бельгии в Украине очаровала Дружковка Дружківці відкрили нову іпостась Влади Литовченко Масляна в Дружківці Приходьте без запрошення: мистецькі осередки Донбасу LESYA HUB - рік разом Пісні Стуса, Висоцького і Окуджави в Дружківці Донбасс: границы и предел свободы Реальний та уявний Донбас "Новая Дружковка" - самый быстрый "велосипед" в будущее Вулиця Василя Стуса у Краматорську, меморіал Василя Стуса у Донецьку
Тарас Чухліб про козаків на Донбасі Оксана Міхєєва. Місто як поле символічних битв: випадок Донецька Як жив Донбас у кінці 20-х років Історія українських земель. Донбас Олена Стяжкіна про жінок України в повсякденній окупації 1941-1944 рр. на прикладі Донбасу. Олена Стяжкіна "Міщанка" та "бєздуховний обиватєль": ґендерні аспекти радянської повсякденності" Наталя Кривда та Михайло Фельдман про історичні міфи про Донбас Геннадій Єфіменко: Український Донбас: територія і кордони Геннадий Ефименко о формировании територии Донбаса Ирина Склокина об индустриальном наследии и порождениях советскости Віталій Скипальский про Донбас під час Акту Злуки Минуле у змінних кордонах: як писати історію після конфлікту Оксана Міхєєва Пам’ятник і публічний простір міста (випадок Донецька) Дмитро Снегирьов про історію шахтарських страйків на Донбасі Володимир Семистяга про міфи довкола "Молодої гвардії" Гироаки Куромия о Донбасе в советский период Гіроакі Куромія (лекції) Геннадій Єфіменко: Межі Українського Донбасу Олена Стяжкіна: Автобіографія як самоідентифікація мешканців Донбасу у 20-30 ті роки Володимир Куліков про міста-корпорації Донбасу Кирило Ткаченко про шахтарські страйки 1989-1993 років Андрій Любка та Тарас Лютий про Дикий степ, ментальні, історичні та культурні кордони Історія голосами шахтарів Презентація книги Тіма Джуда In Wartime: Stories from Ukraine Життя для шахти: міста Донбасу 1950-80-их років Сергій Єкельчик про Донбас між війною та революцією Марта Студенна-Скруква про гірничу культуру Донбасу та Сілезії Станіслав Федорчук про трудову еміграцію з Польщі на Донбас у перші роки Другої світової війни. Европейцы и индустриализация Донбасса Наталя Каплун про поселення сербів на Донбасі Віктор Скальський про боротьбу за владу у Луганську у 1917 році Олена Снігова: Постіндустріальна економіка старопромислових регіонів Оксана Міхеєва про декомунізацію Донбасу Оксана Міхеєва про формування ідентичності на Донбасі Павло Подобєд про донбасців в армії УНР
Папакін Г. В. Донбас на "чорній дошці": 1932–1933 Абліцов В. Донбас: європейська Україна чи азійське дикопілля Пиріг Р. Я. Донбас у складі Української гетьманської держави (травень–листопад 1918 року) Донік О. М. З історії індустріального освоєння Донбасу (ХІХ – початок ХХ ст.) Чухлиб Т. Мечом и оралом. Донбасс - древняя земля Украины Схід і Південь України час простір соціум Исторический очерк Луганского литейного завода Лисенко К.И. О возможности водворения содового производства на юге России Нові сторінки історії Донбасу Усачук А.Н. Поиски Старопетровского чугунолитейного завода — первый опыт археологического изучения индустриального объекта в Донбассе Міхеєва О.К. Кримінальна злочинність і боротьба з нею в Донбасі(1919-1929) Пірко В. О., Литвиновська М.В. Соляні промисли Донеччини в XVII - XVIII ст. Подкур Р. Ю. «Великий терор» 1937–1938 рр. на Донбасі Постаті. Нариси про видатних людей Донбасу Юз та Юзівка Фридгут Т. Політика та революція в Донбасі Ніколаєць Ю. О. Поселенська структура населення Донбасу Wynn Ch. Workers, strikes, and pogromsThe Donbass-Dnepr bend in late imperial Russia 1870-1905 Головко В. Олигархи из города роз. Становление и развитие крупного капитала Донбасса (1991–2014 гг.) Альманах Кальміюс Копыл А.Г. Из истории храмов Бахмута Саєнко І.В. Минуле українського козацтва на Луганщині Подов В.И. Славяносербия: Очерки из истории заселения Донбасса в 18 в. Документы Гірництво й підземні споруди в Україні та Польщі (нариси з історії) Полонська-Василенко Н.Д. Матеріали до історії гірничої промисловості Донбасу Дзюба І. Донецька рана України Пірко В. Заселення і господарське освоєння Степової України в XVI-XVIII ст Подов В.И. Легенды и были Донбасса Шевченко А.В. Основатели Горловки: Краеведческие очерки Фертнер Ф.Р. Донецкая каменноугольная промышленность Мевиус, Аполлон Федорович. Будущность горнозаводского промысла на Юге России Антонов Н.Н. Донецкий бассейн и его промышленность (1922) Арский Р. Донецкий бассейн Подов В. Открытие Донбасса: Исторический очерк. Документы Горлов П. История горно-заводского дела на территории Донецкого кряжа и вблизи Керчи (1696 - 1859 гг.) Святогірський альманах Бабенко В.А. Этнографический очерк народного быта Екатеринославского края Дадашов О.С., Татаринов С.Й. Витоки солевидобутку в Донбасі Ступки и голландская соляная шахта «Петр Великий». Строения и те, кто жил и работал там Pozdravljajoe. Russische wenskaarten rond 1910 Менделеев Д.И. Будущая сила, покоящаяся на берегах Донца. Мировое значение каменного угля и Донецкого бассейна Таскин Е.Н. Каменноугольная промышленность Донецкого бассейна: Условия ее развития и современное положение. 1896 Томилов К.Н. Описание земель войска Донского (Горный журнал 1849 Кн.06 июнь) Черная страна. Сборник об угле (1923) Татаринов С., Тутова О. Нариси історії самоврядування в Бахмуті і повіті у XVIII–XX століттях Заводы и рудники. Календарь-ежегодник «Приднепровье» (1914) Смолій В., Якубова Л. Донеччина і Луганщина: місце в модерному українському національному проекті. Колесник А.В. Средний палеолит Донбасса Татаринов С.Й., Тутова Н.О. Православ'я Бахмутського краю Лепявко С. Великий кордон Європи як фактор становленя козацтва Пірко В.О. Заселення Донеччини у XVI-XVIII ст. Весь Луганск в кармане. Адрес-календарь и справочная книга города и окрестностей на 1912 год Азовське намісництво: нереалізований проект Описи Степової України останньої чверті XVIII – початку XIX століття Донбас 1943–1950 років Відновлення промислової і транспортної інфраструктури Бацак Н.І. Культурно-освітній розвиток грецької громади Північного Приазов’я (ХУІІІ-ХІХ ст.) Подов В. І., Курило В. С. Історія Донбасу Білецька В. Шахтарські пісні Сухоруков В.Д. Историческое описание Земли Войска Донского Маленко, Людмила. Азовське козацьке військо (1828-1866) Лаврів П.І. Історія південно-східної України Татаринов С.Й. Федотов С.А. Етнічна історія північно-східної Донеччини (XVIII - початок ХХ ст.) Алфьоров М. А. Міграційні процеси та їх вплив на соціально-економічний розвиток Донбасу (1939-1959 рр.) Дедов В.Н. Святогорское имение и его владельцы с конца XVIII до начала ХХ века Історія Горлівки у документах та матеріалах Задніпровський О.І. Хроніка голоду 1946 – 1947 років у Донбасі Донбас в етнополітичному вимірі Сусликов В. Є., Титаренко Д. М. Горлівка в період Великої Вітчизняної війни та перші повоєнні роки (1941–1950) Матеріали до опису округ УСРР Луганська округа Історико-містобудівні дослідження м. Горлівки Расовский Д.А. Половцы, торки, печенеги, берендеи Плетнёва С. А. Кочевники южнорусских степей в эпоху средневековья (IV—XIII века) Марочко B. I. Голодомор 1932–1933 років на Донбасі Плетнева С.А. Очерки хазарской археологии Расовский Д.А. Половцы, торки, печенеги, берендеи Кононов І.Ф. Етнос. Цінності. Комунікація (Донбас в етнокультурних координатах України) Голубовский П. В. Печенеги, торки и половцы до нашествия татар Гендерні дослідження. Донбаські студії Плетнева С.А.От кочевий к городам. Салтово-Маяцкая культура. Реабілітовані історією. Луганська область Флерова В.Е. Образы и сюжеты мифологии Хазарии Донецький Вісник Наукового Товариства ім.Шевченка. Серія Історія Плетнёва С. А. Половцы Філянський М. Короткий путівник Реабілітовані історією. Донецька область Махно Нестор. Спогади Степи Европы в эпоху средневековья (Труды по археологии) Брехуненко В. Козаки на степовому кордоні Європи Брехуненко В. Стосунки українського козацтва з Доном Яруцкий Л. Махно и махновцы Нікольський В.М. Підпілля ОУН(б) у Донбасі Гаркавец А. Codex Cumanicus: Половецкие молитвы, гимны и загадки XIII - XIV веков Куромія Гіроакі Зрозуміти Донбас Покровский П.А. Как живет донецкий шахтер Русов С. Донецкие углекопы Ковальчук В. ОУН в Центральній, Південній та Східній Україні 1941-1950-ті рр Голобуцький В. О. Запорізька Січ в останні часи свого існування. 1734–1775 Діяльність підпілля ОУН на Сході України Смолій В., Кульчицький С., Якубова Л. Донбас і Крим: місце в модерному національному проекті Донбас у 1917-1921 Калинина Т. Проблемы истории Хазарии (по данным восточных источников) Исторические и статистические описания станиц и городов Области Войска Донского Гарустович Г.Н., Иванов В.А. Огузы и печенеги в Евразийских степях Антология Печенеги ( История. География. Этнография) Описание рыболовецких селений и ватаг донских и запорожских казаков в Северном Приазовье 1768 г Сулин И. Материалы к истории заселения Миусскаго (ныне Таганрогскаго) округа Гаркави А. Я. Сказания еврейских писателей о хазарах и Хазарском царстве Лишин, А. Акты, относящиеся к истории Войска Донского Curta F., Kovalev. R. Other Europe in the Middle Ages. Avars, Bulgars, Khazars and Cumans Копыл А.Г. Бахмут, столица Новой Америки Флеров В.С. Города и замки Хазарского каганата. Археологическая реальность Минеральные богатства Донского края Жеребецкий П. И. Живое серебро Донбасса Толочко П.П. Кочевые народы степей и Киевская Русь Репин Н.А. Заводы Донецкого района (Образовательные прогулки по России 1894-1902) Половець В.М. Половці Археологія та давня архітектура Лівобережної України та суміжних територій Рагозин Е. И. Железо и уголь на Юге России (1895) Сурожский П. Край угля и железа Шандра В. С. Донеччина: Адміністративно-територіальний і відомчий поділ (кінець ХVІІІ – початок ХХ ст.) Фомин П.И. Металлопромышленность Украины Михеев В.К. Подонье в составе Хазарского каганата Лутугин Л.И. Донецкий каменноугольный бассейн как источник минерального топлива Очерк месторождений полезных ископаемых в Европейской части России и на Урале Колода В. В., Горбаненко С. А. Сельское хозяйство носителей салтовской культуры в лесостепной зоне Верменич Я. В. Донбас як порубіжний регіон: територіальний вимір Куромія, Гіроакі. Свобода і терор у Донбасі: Українсько-російське прикордоння, 1870—1990-і роки Татаринов С.И., Федяев С.В., Федотов С.А. Археология Бахмутского края Історія міст і сіл Українській РСР: Донецьк, Луганськ Речь Н.Д. Борисяка о развитии горного промысла на юге России Кострица Ю.П. Жемчужина Донбасса Національна книга памяті жертв голодомору 1932-1933 років в Україні. Луганська область Исторические и статистические заметки о Лисичанской штейгерской школе Хазары: миф и история Янжул І. Виробництво на Україні Культурні цінності Криму і Донбасу в умовах війни та окупації Кульчицький С., Якубова Л. Донеччина і Луганщина у ХVІІ–ХХІ ст. Чухліб Т. Донеччина та Луганщина - козацькі землі України (XVI - XVIII ст.) Національна книга пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років в Україні. Донецька область Усенко П. Маріуполь. Грецьке забарвлення українського Надазов'я (кінець XVII - початок XX ст.) Шмаков И.А. Каменноугольная промышленность Новороссийского края.1869 Телегiн Д.Я. Днiпро-донецька культура Кримський А.Ю. Історія хазарів з найдавніших часів до Х віку Новосельцев А.П. Хазарское государство и его роль в истории Восточной Европы и Кавказа Шуман Орест. Нечто о каменно-угольной ломке в Бахмутском уезде Екатеринославской губернии Смолій В.Якубова Л. Донеччина і Луганщина_ етнонаціональна ситуація, перспект. та інструменти держ.регулювання Устав Общества вспомоществования нуждающимся ученикам Лисичанской штейгерской школы Брио А. Исследование железной руды из с. Марковки Старобельского уезда Кострица Ю.П. У истоков горнозаводского дела: Очерки истории развития Лисичанского каменноугольного района. ХVІІІ-ХХ в.в Якубова Л. Д. Етнонаціональна історія Донбасу Шахты Горловского района (Наука и техника №35 (336) 31 августа 1929 г.) Філософи Донбасу. Історико-теоретичні нариси Материалы по Донбассу ко второй Всесоюзной топливной конференции Кульчицький С. В. Радянська індустріалізація на Донбасі 1926–1938 Македонский П. Донецкий рудно-угольный кряж и необходимость общего развития частной горной промышленности на юге России Донбас і Крим в економічному, суспільно-політичному та етнокультурному просторі України: історичний досвід, модерні виклики, перспективи Кульчицький С. В. Колективізація сільського господарства на Донбасі: 1928‒1938

Вампір, дебошир і герой-коханець: 1000 і 1 легенда про володаря шахт Донбасу

Письменник Б. Горбатов під час застіль часто любив розповідати своїм знайомим одну моторошну шахтарську легенду, яку йому переказували гірняки Макіївки, Горлівки, Кадіївки і Краснодону. Це повір'я в різних варіаціях добре знають у кожному шахтарському містечку Донбасу. На його честь називали сорти пива і ресторани, він попереджає про небезпеку і руйнує забої. Шубін - міфічний володар шахт Донбасу.

 

Во многих наших шахтах ровно в 12.00 и 00.00 проходит шум, похожий на звук электровоза. Никто не знает что это. Его слышно даже в самом дальнем и забытом забое. Говорят, что в одной из шахт машинист по фамилии Шубин пропал без вести вместе с электровозом. Вот шахтеры смотрят на часы в 12, и говорят мол "Шубин поехал, зарплату увез"

Олександр, Кривий Ріг (із шахтарського форуму)

 

Коли точно і за яких обставин виник образ шахтарського домовика Шубіна - припустити дуже важко, але можливо. Це орієнтовно кінець XІХ - початок XX століття. З ним пов'язують ще одну досить сумнівну легенду про угоду корисливого Джона Юза і таємничої надприродньої сили, яка допомогла йому казково розбагатіти.

 
Фото: novyny.online.ua 


Великий комбінатор Юз і вампір-Шубін

 

Від Лондона до Донецька приблизно 3 000 кілометрів. Не дивно, що у XVIII ст. підприємцям Туманного Альбіону Донбас уявлявся ледь не Колхідою, де течуть молочні ріки повз медові береги, а гроші падають просто з неба - тільки зберись і приїдь. 

За легендою в рідній Англії Джон Джеймс Юз він був місцевим "великим комбінатором", якому аристократичне походження відкривало масу авантюрних можливостей, тому Її Високість була тільки рада збагрити такого сумнівного підданого в тривалу експедицію.

Але, як то буває, реальність Донбасу виявилася трохи жорсткішою ніж про то розповідали. Юз довго, неприкаяно і безуспішно блукав у пошуках місць, де би можна було нарешті почати свою справу без особливих фінансових втрат і одразу із надприбутком (людські мрії однакові, не залежно від регіону). Все це він активно заливав дешевим місцевим алкоголем.

Якось абсолютно випадково його в такому стані десь посеред поля зустрів місцевий пастух - високий суворий дід в кошлатій шубі. Саме він дав Юзові карту з позначками, де шукати вугільну золоту жилу. Натомість взяв з нього обіцянку не порушувати межі карти і поводитися чемно із робітниками.


Фото: 1576.com.ua


Звичайно, як тільки Юзу почало фартити, він плюнув на обидві свої обіцянки. Тоді до нього вночі знову з'явився містичний пастух, цього разу з довжелезними іклами і кривавими очима, і пообіцяв помститися. Одразу після того загинув молодший син поміщика, потім захворіла дружина і почалися проблеми в забоях.

Тоді Юз усвідомив, що з тамим не вийде жартувати. Він знайшов пастуха, почав засипати грошима і вибаченнями, показував карту... але чоловік сказав, вперше його бачить і взагалі він не грамотний, тому карта - це точно не його рук справа. Якось потім один старий гірняк показав поміщику внизу карти накреслену букву Ш і пояснив, що то був ніякий не пастух, а гірський дух Шубін і краще Юзу більше не робити дурниць, бо лишитися живим йому точно не вдасться.

Ця історія наймістичніша з усіх існуючих і швидше за все отримала своє містичне забарвлення значно пізніше, ніж виникли всі інші реалістичніші варіанти. Дуже вже не переконливий вигляд має ім'я давнього гірського духа в контексті багатого і фантазійного українського фольклору.

 

Доктор Шубін і містер Хайд

 

Зазвичай Шубін постає в образі старого шахтаря, з яскраво сяючими очима і волохатими копитами. Шубін любить жартувати: лякає шахтарів раптовим сміхом у темряві, а ще він любить хапати лежацюг за ногу. Мешкає він в далеких або в давно покинутих виробках, де може бродити непоміченим і має величезну силу.

Однажды в шахте Волкова задавило проходчиков. Горный мастер Шубин спустился их спасать. Погубил и себя и не спас никого. С тех пор по штрекам ходит дух Шубина мятежный. Многие шахтёры его видели. Тому кто спит - он свистом наяривает, а тем кто работает - силы придает. С тех пор среди шахтёров пошло высказывание если кровля давит, то говорят - "это Шубин ходит".

Ренат, Донецьк (із шахтарського форуму)

 


Фото: 1576.com.ua

Збирач донбаського фольклору Євген Коновалов стверджує, що прототип Шубіна - жадібний власник шахти. Він полюбляв  перевдягтися в робочі лахміття, ходити по виробках і підслуховувати, про що говорять шахтарі, щоб потім робити їм за те виговори. Врешті-решт він загинув під завалом і став тим самим духом.

Є версія про злого п'яницю і забіяку - кріпильник Гаврюшки Шубіна, яким матері в Кадіївці лякали своїх дітей. Одного разу він посварився із власником шахти і той замість належних півтора рублів отримав тільки 90 копійок зарплатні. Розлютившись, Гаврюшка почав ативно заливати горе і вся Кадіївка на вихідних була змушена ховатися по хатах. А в понеділок на шахті сталася аварія, де, разом з іншими гірниками, загинув і Шубін. Тільки тіла інших підняли на поверхню, а його так і не знайшли. Напрвду, селище зітхнув з полегшою, і відтоді всі біди в шахті стали валити на Шубіна - мовляв, Гаврюшка знову пакостить.

Злу варіацію на духа шахт не так давно белетризував у своїй книзі "Марк Шейдер" Дмитро Савочкін. Сам роман - чтиво досить екстемальне із купою табуйованих тем і парадоксальних висновків. "Марк Шейдер"  там - це уособлення шахтарського пекла, той, хто відповідає за підземні комунікації, такий собі злий троль з вугільного пекла. 

Цікаво, що тільки в Донецьку цей досить демонічний образ від початку називали "Добрим" і сприймався як один із символів шахтарської праці. А небезпека, що асоціюється з ним, стала ще однією складовою іміджу шахтарської Донеччини.

 

Шубін - не ім'я, а професія

"У нас принято оставлять в шахте часть своего "тормозка" (діал. "обід") для мифического существа по имени Шубин, который считается защитником шахтеров и хранителем подземных кладовых. "Если что-то забыл дома, то нельзя возвращаться, если вернулся, даже за тормозком — значит к беде. Были случаи, когда шахтеры оставались без обеда, но домой не возвращались"

Андрій, Макіївка (із шахтарського форуму)

 

Звичано, в народному фольклорі, знайшлася версія і для романтично налаштованих осіб. Тут Шубін постає практично Орфеєм Донбасу. А історія така: на соляній шахті працювали Гнат Шубін і відкатчиця Христина. Вони любили один одного, збиралися одружитися, але не було б історії, аби все так і сталося. В результаті нещасного випадку Христина загинула. Винними в її смерті визнали власника шахти. У розпачі Гнат вбив його, а сам кинувся в шурф. Тепер його дух блукає там у пошуках коханої.

 

 
Фото: 1576.com.ua

 

Більшість оповідок тільки підтверджують тезу, що реальний Шубін справді існував, але що з ним трапилося насправді ніхто не може сказати точно - ледь не в кожній шахті своя історія, яку вперто відстоюють, як істину в останній інстанції.

Є версія, що "шубін" - насправді не прізвище, а професія. Були такі люди, які проводили підривні роботи, поглиблюючи гірничі виробки. Вони спускалися в шахту в шубі, вивернутій навиворіт, щоб вберегтися від опіків. В одній з версій так закладали динамітні шашки, в іншій - спалювали газ метан, що накопичувався в забоях.

Окрім Шубіна в українському шахтарському фольклорі є ще один перосонаж  Біла Королева (вона ж Біла Баба). В Польщі як аналог донбаського Шубіна фігурує Скарбник, в Чехії - це Перкман, у Словенії - Берг Мандель, а в Німеччині - Кобольд.

 

Світлана Кривоносова, завідувач музею історії Дружківського машинобудівного заводу